Hemma från Egypten

Uppdatering! (om du inte läst det första dagarna finns det om du skrollar ner lite till nästa inlägg :) )

På tisdagen åkte vi och badade som sagt, stranden var inte så mycket finare där men den var helt klart mycket lugnare och det var mycket varmare där eftersom jag lyckades bränna mig otrligt mycket. Vart riktigt röd så fick ligga med handduk över axlarna 2 dagar efter, det gjorde så himlans ont. Vi åkte hem lite tidigare den här dagen eftersom vi skulle dona lite inför kvällen, vi skulle på middag på hotellet.. Men innan de var jag tvungen att ta ett dopp i poolen det var tradition. eller ja det blev iaf det, efter havet blev det poolen och efter poolen blev det duschen och efter duschen blev det drink! haha ^^ härlig rutin, eller vad säger ni flickor?
Vi gick till resturangen på hotellet för att äta bufé, så hade det dukat upp fina bord precis brevid poolen hur mysigt som helst. Tända ljus och skön musik i bakgrunden, men det vi inte fattade oss på att det skulle lyssna så himla högt. Helt tokigt man hörde knappt va man sa till varandra. Efter maten vart det lite show danser osv, riktigt mysig kväll faktiskt.

Onsdag: Åkte till samma strand som dagen innan, den här dagen hade vi nästan tröttnat på att bara ligga på stranden så vi bestämde oss för att åka ut med en såkallad "glasbåt" och kolla på fiskar och koraller, hur fint som helst var det. Man åkte över fiskarna osv det såg precis ut som ett akvarium fast i några storlekar större. Båt turen varade i ungefär 40 minuter, efter att ha kollat på underbara fiskar och korallrev gick vi upp på däck och solade lite. Det kändes precis som att man var i medelhavet, kan sammanfatta förmiddagen som en underbar dag. just ja, glömde nästan att berätta om kamera mannen som var med på båten. haha lustig kille. Han sprang efter oss hela tiden och filmade, det var meningen att han skulle filma på fiskarna i havet men jag tror att det var mer på människorna på båten. Det finns folk till allt och under det här resan har vi stött på en maaaaasssa konstiga folk eller vad säger ni mamma, Elisabeth och Sofia?

På kvällen åkte jag och mamma in till Oldtown och åt mat, hel konstigt ställe dock. Vi beställde in kött med pomes men fick in ris, grönsaker, bröd, dressing, pommes och kött. Ja mätt blev man men va sjutton de fattar verkligen inte hur man menar när man beställer. men det hör väl till när man är utomlands..

Torsdag: På dagen låg vi vid poolen eftersom vi skulle åka på utflyckt. Vi skulle besöka en befolkning som bodde ute i öknen kommer inte riktigt ihåg va dem hette. Nå annorlunda annars skulle jag kommit ihåg det. Eddi åkte från hotellet idag också, det var tråkigt eftersom han var en grymt trevlig kille. Han skulle tillbaka till sin familj i Cairo på semester. på tal om Cairo, vet ni hur många som bor där!? det lever 15 miljoner människor där och det är bara en huvudstad!! tänk om det skulle leva så många i stockholm, heeeeelt otroligt verkligen.. Men i alla fall tillbaka till utflykten bussen kom och hämtade upp oss på hotellet runt halv tre på eftermiddagen. Vi åkte till det där lägret där vi fick smaka på deras teer och baka bröd. Sen var det dags att klättra på bergen för att få se på solnedgången, hur fint som helst. Det kändes lite som om man var i en saga. Efter att ha sätt det klättrade vi ner från berget, de bjöds på dans och god bufé senare på kvällen. Lite vattenpipa blev det också, muuums! har blivit beroende nu, inte alls bra. Skönaste kommentaren den här kvällen kom från Elisabeths mun, hahha skrattar nu när jag tänker på det. Det var såhär att vi skulle sätta oss inne i ett litet tält av något slag, mitt i tältet satt en ensam dam som tog upp platser så att vi inte kunde sitta tillsammans då sa bettan så här:
-Excuise me, can you move in a little bit please?
tjejen kollade upp på henne och sa " - no" sen kollade hon ner igen.
hahahha skulle ni vart med skulle ni fatta hur kul det där var, det var verkligen den värsta dissen jag någonsin sätt en människa få. hahha det var sjukt kul, tror vi skrattade åt det där hela veckan faktiskt. men iaf tillbaka till kvällen.

Runt 21.00 skulle vi sätta oss på bussen för att åka iväg ut i öknen för att kolla på stjärnorna och månen med teleskop. När vi väl var där och alla var helt exaleterade över att vi skulle få kolla på månen eftersom det var full måne!! säger våran säkerhetspolis "Get to the bus".. Alla stod kvar, ingen flyttade sig ur fläcken eftersom vi trodde han skojade. När han sa det igen "EVERYONE GET TO THE BUS"  förstod vi att vi kanske skulle gå så alla turister sprang tillbaka till bussen utan att fått kolla i nå teleskop, reseledaren berättade för oss att han hade sätt bilspår i sanden och att det kunde vara så att någon låg och väntade på oss uppe i bergen för att kidnappa oss. Och om inte våran guide tog oss där ifrån när han sa det skulle han åka i fängelse. Så när vi åkte därifrån hade vi vakter runt oss som åkte med k-pist för att skydda oss om någon skulle hoppa fram. Ganska otäckt, och alla var ju rätt besvikna eftersom vi trodde att vi skulle få se stjärnor och månen med teleskop, det skulle vart rätt häftigt!!

Fredag: På dagen åkte vi till snorkelstranden igen för att få snorkla lite innan vi skulle åka hem, eftersom det var hur fina korallrev som helst. Hände inte så mycket mer den där dagen förutom att sofia skällde ut personalen för att det hade väldigt dålig service och det hade dom verkligen, haha diggar din tillsägelse till dem. Han vart nästan rädd. "im so disappointed" .. "okey one minuet".. På kvällen åkte vi till Oldtown och shoppade för det sista. Åt på en jättegod resturand tillsammans med tjejgänget. Hel mys var det.

Lördag: Sista dagen var det bara att pressa på stranden och njuta av solen. Hur skönt som helst. En kille som hette "Tito" skulle berätta om sin glasbåt och lära sig vad sakerna hette på svenska men eftersom jag är så himlans dålig på engelska var det bara att köra den underbara svengelskan. Han fattade typ ingenting, men det kvittar för han snackade arabiska i mellan åt. På kvällen åkte vi till Oldtown igen och njöt av livet som turist och den speciella kulturen.

Söndag: Packade resväskorna och väntade på bussen som skulle ta oss till flygplatsen, lite vemod kände man allt. Man vill ju tillbaka om jag säger så. Flyget var i alla fall beräknat att lyfta 13.30 men vart försent så lyfte inte först en klockan 15.30 lite halvtdrygt eftersom det uppstod kaos.. Varför det vart försenat var för att väskorna inte hade kommit med planet utan att det var kvar inne på terminalen och det var inte bara våra väskor som det var problem med utan 5-6 plan till. 3 plan hade åkt utan sin packning så vi var tvungna att ta göteborgarnas packning också. När vi väl hade väntat på att nästan alla väskorna hade kommit med var vi tvungna att flyga annars riskerade vi att bli kvar i Egypten över natten eftersom personalen på flygplanet inte fick jobba längre. Men det löste sig tillslut men vissa väskor blev nog kvar i egypten så de kommer med ett annat plan hem. hehe! ja ja säger då det, det blir inte alltid som man tänkte sig.

När vi väl var framme på flygplatsen på Arlanda åkte vi ut till Benstocken för att hämta bilen men nu var vi inte bara två som åkte tillbaka till Benstocken utan 4. det vill säga Jag, mamma, Elisabeth och Sofia. Vi skulle åt samma håll så vi skjutsade hem dem. Väldigt trevlig resa det må jag säga. är väldigt glad över att fått vart i Egypten men speciellt över att ha fått lära känna dig Sofia, du är en helt otroligt trevlig tjej och en kanon bra vän. Jag hoppas verkligen vi kommer hålla kontakten här hemma för hade verkligen jättekul den här veckan tillsammans med dig, mammsi och Bettan ..

Tack för en underbart, rolig, skön och bästig resa!!

/ Isabella

Bilder kommer senare eller så kollar ni på bilddagboken Isabellao.

Postat av: Anonym

Tack själv för en underbar och rolig vecka!

Jag är så glad att jag lärde känna dig och själklart måste vi fortsätta hålla kontakten :D!