Tid för att skriva

Tänkte berätta om min resa till åland, fyra dagars arbeta inom kustbevakning.
Resan började på tisdags morgonen från Västerås, galet nervös kan jag säga att jag var då. Men tror inte att jag var den enda. Kom fram till Grislehamn där vi skulle ta färjan över till Åland, det vågade så in åt helvete och jag blev sjösjuk, som vanligt det vill säga. Åkte sedan buss till vårt vandrar hotell som mer liknade ett rökel.. Ska inte klaga men de var inte fräscht. Kände redan på bussen att den här resan skulle bli bra, galet bra. Och jag hade inte fel det var fyra sjukt otroligt roliga dagar som jag inte kommer glömma i första taget. Och gruppen ska vi inte ens tala om, världsklass!

Onsdagen, var lite kämpigare, att komma upp på morgonen var en match i sig. Men skulle jag veta hur svårt det skulle vara att ta sig upp de andra dagarna skulle jag inte yttra mig, haha. Vi käkade frulle tillsammans sen var det dags för att börja med övningarna. Blev en massa roliga övningar, helskotta va mycket det var att tänka på och måste säga att jag blev lite chokad över hur mycket olika grejer det finns för att evakuera sig från ett fartyg.  Roligt att ha prövat på i alla fall. För övrigt var det basäng övningar hela dagen, hur man skulle värma varandra om man ramlade i, och så vidare. Väldigt roligt faktiskt. Dagen var kanon! när vi kom tillbaka till "hotellet" bjöds de på mycket skratt, jag trodde nästan jag skulle få träningsvärk i skrattmagen.Kan säga att jag var skapligt trött efter 3 timmar träning i pool. Så somnade ändå skapligt tidigt..

Torsdagen var det nattsök som gällde.. den är dagen åkte vi bara båt, båt och ännu mera båt. Har kört en FRB båt också, inte alla som har gjort det! På kvällningen när det började skymma var det dags att dra på oss våra övningsdräkter som mer liknade rymddräkter. Sen var det dags att öva. Skulle leta efter "människor" som låg i vattnet, genom att följa gps, använda strålkastar och radio. Det var hur kul som helst. Vart en lång dag, men som verkligen var otroligt kul och lärorik. Kan ju säga att jag är glad att jag pluggar det jag gör ändå.

På fredagen var det dags att åka hem men innan det skulle vi åka frifallsbåt och rökdyka lite. Eftersom det inte fanns så mycket tid var det fullt ös från början. Ska berätta lite om frifallsbåten, det är en båt som satt 15 meter upp i luften (i verkligheten sitter den oftast på lastfartyg, en snabb väg till evakuering om det skulle hända något med faryget). Vi satt oss allesammans i den där båten, bak och fram, spännde fast oss runt axlarna och huvudet. Sen började han pumpa för att båten skulle låtsna. 15 pump sen var det frittfall 15 meter rakt ner i vattnet, kan inte riktigt förklara känslan men det var verkligen hur kul som helst och det tror jag alla som satt i den där båten kan hålla med om.

Sen var det rökdykning som gällde, men eftersom jag och min axel inte riktigt går ihop så fick jag tyvärr skippa det. Fick iställt bli rökdykar ledare som fick sköta all kommunikation mellan rökdykarna och mig. Gick väl hyffsat. Hade där emot vart mycket roligare om man fick pröva på det själv. Var bara att duscha och åka hem sen, även om man inte ville åka hem är de alltid skönt att veta att man ska hem på nån vänster.

Bussresan hem är en annan historia så jag skippar att skriva om den, eller nej jag kan sammanfatta den såhär: fyll"gubbar" som var närmare 40 som bettede sig som 17-18 åringar. pinsamt!

Men tack Viktor, Johan, Dan, Fille, André, Matilda, Annie,
Sanne, Elli, Karin, Emelie, Johanna och Roberto för en kanon bra resa.


(Bilder kommer)

/ Isabella



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: